صفحه اصلی > اخبار > اخبار  


 

 
طی 15 سال اخیر صورت گرفت:
ارزآوری بیش از 2.1 میلیارد دلاری صنعت زعفران

 

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آمارهای صادراتی زعفران ایران طی سال‌های 1383 تا 1398 حاکی از ارزآوری بیش از 2.1 میلیارد دلاری صنعت زعفران طی 15 سال اخیر است. این در حالیست که طی 10 سال گذشته با وجود تدوین برنامه‌های جامع برای حمایت از فرآیند تولید تا صادرات زعفران و ابلاغ از سوی دولت، جای کار بیشتری در این زمینه وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری در این خصوص اظهار داشت: صنعت زعفران ایران حدود 118 هزار هکتار سطح زیرکشت دارد که عمدتا در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و برخی دیگر از استان‌های کشور است و با تولید بیش از 400 تن زعفران و استقرار و سرمایه‌گذاری واحدهای سورت و بسته‌بندی و فرآوری این محصول استراتژیک در این مناطق، پتانسیل بالایی برای ارزآوری دارد. وی افزود: زنجیره‌ای از اقدامات مناسب توسط بخش خصوصی برای ارزش‌آفرینی این محصول و دسترنج کشاورزان زحمت‌کش ایجاد شده و در حال حاضر به بیش از 70 کشور هدف صادر می‌شود که نیازمند توجه و حمایت واقعی است.

وی افزود: اگر چه میزان ارزآوری قابل توجه صنعت زعفران حاصل تلاش‌ و برنامه‌ریزی‌های صادرکنندگان دلسوز و معتبر در این حوزه برای صیانت از دسترنج ناب کشاورزان استان‌های تولیدی این محصول است، لیکن هنوز تا رسیدن به اهداف واقعی برای فعال کردن ظرفیت‌های تولیدی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این صنعت، فاصله داریم.

بازاری با تاکید بر حمایت از حفظ و توسعه اشتغال و تولید صادرات‌محور در واحدهای تولیدی- صادراتی گفت: ظرفیت‌سازی‌های صنعتی که طی سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اقدامات خلاقانه آنها برای ارزشمندتر کردن تولیدات این صنعت انجام شده، می‌توانست با حمایت بیشتر و تزریق منابع حاصل از صنعت زعفران و اختصاص حداقل 5 درصد سالیانه از میزان ارزآوری این محصول، طی 15 سال گذشته، جهش قابل ملاحظه‌ای در کمیت، کیفیت و تنوع محصولات جانبی و فرآورده‌های حاصل از زعفران ناب ایرانی ایجاد کند و کل زنجیره تولید تا صادرات را به جایگاه مناسب‌تری نسبت به امروز برساند.

وی عنوان کرد: بی‌تردید میزان آورده صنعت زعفران که حاصل دسترنج تولیدکنندگان و تلاش صادرکنندگان این محصول طی 15 سال گذشته است، نیازمند حمایت واقع‌بینانه از این صنعت است تا سال‌های آینده شاهد پویایی، دوام و توسعه کسب و کارهای نوین در این صنعت باشیم.

 

 تاریخ انتشار:1399/02/30  ساعت درج:٠٧:٠٦  شماره خبر:٩٠٤٤  بازدید:339

  نسخه چاپي


خروج